Translate

1000 kvinnor på en natt

Det var i början av 1970-talet och alldeles i början av puberteten. På skolgården någonstans i Malmö lektes den där leken, som bara de tuffaste grabbarna vågade sig på, nämligen att fånga in, klä av och röra vid utvalda tjejer. Jag tillhörde den lite blygare sorten, så mitt samvete är rent. Men det hör till saken att tjejerna inte

tog illa upp och fortsatte att ingå i gemenskapen. Samma gäng samlades för att umgås, prata och gå på disco och vidare utforska förhållandet mellan kvinna och man och sexualiteten. De konstiga lekarna kan tolkas som initiationsriter inför det som komma skulle, då alla låg med alla i tur och ordning. En pubertal muslim skulle nog ha känt igen sig, liksom en afrikan, eller vilken man som helst. Och kvinna, för den delen. Det verkar som leken gjorde det lättare för alla osäkra pojkar att bekanta sig med kvinnokroppen, och för tjejerna att visa sina behag, bli beundrade och kunna välja vem som skulle få tillträde. Men initiationsrit eller ej, lite barbariskt var det.  Det var djur och kultur i en salig blandning. Det har inte hänt mycket sedan dess,  mer än att någon fram tills nu har inbillat den svenska kvinnan att hon har frigjort sig från mannens våld och blivit jämlikt. Men det är föga framgång att liknas vid ett djur, tänker jag. För övrigt är den svenska kvinnan två gånger lurad. Först att hon är jämställd, dvs att hon kan erbjuda mig att putta bilen från motorstoppet vid Centralen som en hel karl. Sedan att hennes "man" står bredvid och tittar på med ett leende. När det andra paret, där kvinnan släpar på en enorm resväska från resan, stannar upp och samma förslag upprepas, förstår jag att detta är jämlikhet på svenska. Att betrakta sin kvinna som arbetshäst ligger väl på samma nivå som talibanernas hunsande med den kvinnliga boskapen. 40 år efter skolgårdens burdusa lekar har den svenska kvinnan inte kommit längre, medan hennes sexualitet har blivit statlig politik. Det grundläggande argumentet i all flyktingpolitik är ju att det behövs fler barn. Annars går nationen under, ja hela Europa har varit besatt av denna fråga. Svenska kvinnliga partiledare gråter när de inte får ta emot ytterligare ett par hundra tusen flyktingar, varav 70-80% unga män. Lokaltidningen kör reportage om en 40-årig medmänsklig moder med två döttrar på 18 och 20 år som mot betalning tar emot en ung man i sitt hem. Att det blir stånk och stön i det huset är det nog ingen som tvivlar på. Hela landet har blivit en skolgård. Men det finns en stor skillnad på 70-talets tafsande på skolgården och dagens kladdande på gator och torg. Det finns ingen grundläggande sympati mellan parterna. Det finns ett etnokulturellt förakt å den ena sidan, ett sexuellt å den andra. Båda sidor tror att de har någonting att lära den andra. "Kommer man hit, ska man lära sig veta hut", respektive "bjuder du in, får du ta konsekvenserna".  Medeltida mörkermän och postmoderna prostituerade i strid om sexualiteten. Den etniska bestämningen av sexualitetens former diskuteras av dem parter som skall skapa det nya folket. Men de sitter i saxen, för de behöver varandra, eftersom den ena sidan har brist på kvinnor och den andra brist på män. Vågen av våldtäkter mörkas av makten, och media spelar med genom att inte ha en aning om det vi vanliga dödliga ser och upplever varje dag , för det får inte komma ut att sexualiteten är etniskt bestämd, liksom alla andra kulturkarakteristika.

Nästan 10 år efter händelserna på skolgården skulle jag få uppleva en helt annan etnisk bestämning av sexualiteten. Den ryska sexualiteten är enkel: mannen puttar och kvinnan styr. Tafsa går väl an, men en dikt ger bättre resultat. En berusad som antastar blir attackerad av hela spårvagnssällskapet. En svensk affärsman låter handen hamna på fel ställe och faller ihop under cocktailpartyt  efter en rak höger från kvinnan. Och ingen vet som ryssar hur man hämnas på dem främlingar som förgripit sig på de egna kvinnorna i deras eget land. Lugnt och metodiskt våldtogs varenda tysk kvinna på vägen mot Berlin. Det hade ingenting med sexualitet att göra, till skillnad från de amerikanska massvåldtäkterna i Tyskland i slutet av kriget. De förra var en etnisk markering, de senare ett uttryck för sexuell nöd och ren förnedring. Nyåret på torget i Köln och festivalerna i Sverige skulle ha följts av etniskt bestämd hämnd mot mörkermännen och måhända massiva trakasserier mot muslimska kvinnor, om händelserna ägt rum i Ryssland. Liksom de ryska bomberna faller i Syrien av etniska skäl, för att skydda det ryska folket, medan den syriska civilbefolkningen under fyra år har tvingats fly av sexuella skäl, för att undgå våldtäkt och för att fylla på Europas minskande befolkning. Men det slutade med våldtäkter i tusental på gator och torg i Europa. Av etniska skäl. Hämnden är ljuv. Utom för kvinnorna.

.

Vinaora Visitors Counter

648991
Today
Yesterday
This Week
Last Week
This Month
Last Month
All days
4853
8010
21160
603764
62650
52511
648991
Your IP: 54.166.160.105
2018-06-21 23:27

Creative Contact Form

Kontakt
Fråga på