Translate

En evig historia

Numera vet jag att berätta för barn med svenska läroböcker i historia att Napoleon inte besegrades vid Waterloo, utan vid Borodino, och ännu mer frågande blir de när jag berättar att USA, Storbritannien och Frankrike inte

vann andra världskriget, det gjorde Sovjetunionen, som befriade hela Europa från nazismen. Det följande samtalet är en aning förvirrat och omvälvande, inte för att fakta är märkliga, utan för att det skulle betyda att både läroboksförfattaren och fröken ljuger. Det är inte lätt att förklara varför de skulle göra det, men debatten är välgörande för alla inblandade. Men den är farlig - för barnen. Du får helt enkelt ett dåligt betyg, om du inte går med på den här "historien". Det kan också vara så att varken fröken eller läroboksförfattaren ljuger, de vet bara inte bättre. De kan inte veta bättre, eftersom de själva är uppfostrade med hjälp av liknande historieböcker. Ovanför denna nivå finns professorer, som har utvecklat sina teorier om historia och historieskrivning till den grad att de säger att det bara är propaganda att Ryssland besegrade Napoleon och marscherade in i Paris, eller att Sovjetunionen vann kriget, medan hela Europa deltog på Hitlers sida fram till 1943. Det är myt och propaganda, säger de om dessa fakta, liksom om allting annat som sker, till exempel att hela Europa stödde IS och finansierade rörelsen på samma sätt som Sverige gratulerade Hitler till alla inledande segrar. IS-soldaterna kommer tillbaka på socialbidrag liksom nazistfruarna och nassebarnen, och de här barnen, som förundras över frökens lögner, kommer att gå i samma skola och klass som barn, som i videor har skurit halsen av både människor och djur. Det här är en evig historia, där Västerlandet gång efter annan satsar fel och förlorar. Västerlandet brukar i samma historieböcker anklaga Sovjetunionen för miljoner människors död - med rätta -, men glömmer att berätta om den egna civilisationens ansvar för det mångdubbla antalet offer genom denna eviga historia, som fortsätter in i våra egna dagar. IS-soldater är vår tids vikingar. Istället för att minnas, som är den egentliga meningen med historia, frammanas nya korstågshjältar, vikingar, nassar och revolutionära mördare. Det är en cyklisk hjälteberättelse, där allting betyder samma sak om och om igen.

 

Det handlar inte om politik, höger eller vänster, frihet eller ofrihet, eller despotism och demokrati, utan är en djupgående skillnad i civilisatorisk idé. Konflikten mellan verklighet och myt i en svensk grundskolebok i historia omfattar mer än politiska ställningstaganden. Det handlar om en fundamental skillnad i individens perspektiv, det är, nämligen, en strid mellan sanning och lögn, mellan det goda och det onda, mellan skönt och fult. Det är då ingen slump att Ryssland är den stora stötestenen i västerländsk historia. Den kulturella kontrasten har blivit än mer tydlig efter Sovjetunionens fall, särskilt eftersom Västerlandet har blivit ett ännu större hot mot Ryssland efter unionens bortgång. Precis som vikingar och korsfarare slukades och kuvades på den ryska slätten och i Mellanösterns sand för tusen år sedan, upprepas denna eviga historia i våra historieböcker och vår dagliga historieproduktion. En oberoende observatör ser genast vilken sida som är den rätta, både i politiken och i konsten, av vilka historia är en farlig blandning, men det svåra är att bli oberoende. 

 

Inget av barnen i min åhörarskara kommer att berätta för fröken att Napoleon kom till Moskva och Borodino med en europeisk armé om 500 000 man för att sedan jagas till Waterloo av ryssar i en grupp om 20 000 överlevande, eller att det där med Waterloo är en myt, det är för mycket begärt. Men de vet mer, och det är början på allt oberoende, det är bara dårar som är beroende av eviga historiemyter. Nästa lektion i oberoende äger rum den 9 maj, då miljoner ryssar kommer att minnas sina släktingar på slagfältet. Men de kommer också att minnas att Västerlandet är fascism -  "fashisty" betyder faktiskt västerlänning - och ett evigt hot. Det visar historien, om än inte i svenska grundskoleböcker.

 

Vinaora Visitors Counter

1848604
Today
Yesterday
This Week
Last Week
This Month
Last Month
All days
655
5307
23313
1787181
161035
157154
1848604
Your IP: 46.229.168.136
2019-06-27 03:02

Sök