Translate

Välj språk

En resa från Malmö till Moskva

FaceBookTwitterGoogle+

Trahassera mera

Finns det något hopp om att kvinna och man skall kunna fortsätta leka kärleken i Västerlandet? Efter alla trakasserier och all häxjakt. Det skulle vara skönt för alla oss pappor med döttrar. Det finns inget hopp om sådant i ett samhälle, där mannen bevisligen inte kan uppföra sig, där den unge mannen inte vet hur han skall närma sig en kvinna, och inte heller i ett samhälle, där kvinnan är rädd för mannen och blir hysteriskt hatisk så fort han närmar sig. Båda metoderna är dåliga och kan inte ligga till grund för en bättre kärlekslek. 

Den som betraktar foton av de kvinnor som har startat, lett och drivit på häxjakten mot Patriarken förstår vad deras problem är: de är inte särskilt tilldragande, faktiskt motbjudande till sitt yttre ur Patriarkens perspektiv, helt enkelt inte aktuella för kärlekslek i Patriarkens värld. Det är i varje fall ingen mening att älska i ett sådant samhälle. Både häxjakt och trakasseri är lidande, eller följs av lidande, ja följs alltid av mera lidande. Lidandet betyder att båda parter har glömt vad häxans jakt och mannens trakasserier egentligen skall leda till, vilket i sin tur är ett resultat av feminismens och bögromantikens ideologiska attack på kärnfamiljen under några årtionden. I den aktuella debatten vill dessa feltänkare att männen skall sluta trakassera, eftersom kvinnorna inte har förmåga eller kraft att komma ur situationen på egen hand. Offermentalitet i sin värsta form. I vårt land finns kanske världens starkaste jämlikhet på möjligheternas område. Miljön är jämlik, men det biologiska resultatet av detta är världens troligen värsta ojämlikhet, världens kanske mest hunsade kvinna. När miljöns inverkan raderas ut, träder det genetiska arvet i dess plats. Men den idé som är aktuell i samhället nöjer sig inte med att förändra miljön, den vill förändra det genetiska arvet och skapa Den Nye Mannen. Han kan redan anas i de karikatyrer på mannen som tar plats i det offentliga som denna skapelse eller önskan att bli den nye mannen. Men Han har funnits i miljoner år, och han har gjort samma sak hela tiden, och fortsätter att göra det i övriga världen. Det grundläggande felet med feminismen är att feminister säger att de kritiserar mannen för att de är feminister. Det är inte sant. De är feminister för att kunna kritisera mannen, de är missnöjda med mannen, det är ett rop på uppmärksamhet, ett sökande efter ett ideal. 

I en rysk krönika från 1200-talet finns en stark feminist, som hette Fevronija. Hon fick besök av en man, en furste, som hette Pjotr. Han var hiskeligt ful efter en strid med draken, som i verkligheten var spetälska. Fevronija var en god kvinna, även om hon var feminist, och anade att Pjotrs tjat och trakasserier för att få henne att lindra hans nöd och bota honom från sjukan, inte var grundad i ömsesidighet. Hon botade honom dock, god som hon var, men lämnade kvar ett ärr, och sade att om han efter detta inte gifte sig med henne, skulle sjukdomen återkomma. Pjotr lovade att gifta sig, bara han blev frisk, men höll inte vad han lovat. När han fått sin behandling var han nöjd och glömde historien. Men sjukdomen kom tillbaka, och det var bara att trakassera Fevronija med böner igen, den här gången på sina bara knän. Fevronija, som var en god feminist, förlät honom hans svaghet och botade honom. Pjotr hade nog under tiden begripit att det här var en verkligt god kvinna, trots kritiken, som ju kom ur hennes svaga sida, den feministiska. De gifte sig och fick fem barn, de skildes bara för att gå i kloster i ålderdomen, men de hade bestämt att de skulle dö samma dag i djupaste kärlek. Så skedde också, och de blev helgon i den rysk-ortodoxa kyrkan i försvaret av familj, kärlek och trohet. De firas på sin bröllopsdag den 25 juni till minnet av Pjotrs trakasserier och Fevronija feministiska förebråelser, en kombination som fortfarande är levande. Men den stora skillnaden är att ”trahat” inte har samma betydelse som våra ”trakasserier”, som kommer ur den germanska jaktens ”traher” med betydelsen att släppa hunden lös mot bytet. Det ryska ordet har fått en annan betydelse, nämligen ”knulla”. Inte undra på att Fevronija ville gifte sig.

Sök