Translate

Välj språk

En resa från Malmö till Moskva

FaceBookTwitterGoogle+

Satansevangeliet

var den ursprungliga titeln på Bulgakovs klassiker Mästaren och Margarita, verket som är 1900-talets sista mästerverk och den europeiska litteraturens yngsta klassiker. Bulgakov skrev på boken under hela sitt liv med en intensiv höjdpunkt under

Gudlöshetens femårsplan, som inleddes 1937. Boken utspelar sig under påskveckan och handlar om Satans härjningar i staden, där djävulen planerar en gigantisk helvetesbal med nakendans, absurda gåvor och blodsdrickande. Satan kommer för att hålla festen på platsen för Rysslands största katedral i centrala Moskva. Den sprängdes 1931 och förvandlades till simbassäng. 

Djävulen kommer till Moskva i västerlänningens gestalt, elegant klädd, dryga gester, insmickrande tal, affärsbluffar, magi och illusioner, där den största ansträngningen ligger i att visa att Ieshua inte kunde ha lidit på korset, han var ju gudomlig. Lidandet på korset visar tvärtom att han bara var människa, säger Woland och ler sitt överlägsna leende.

Bulgakovs roman är den ryska klassiker som läses av ryska ungdomar idag, men nu inte som en kritik av stalinismen. De söker svaret på frågan varför Västerlandet har startat krig mot Ryssland och får samtidigt en lektion i ryska språket på högre nivå. Bulgakov fortsätter det arbete Nietzsche och Dostojevskij inlett med att söka rötterna till modernitetens ondska och Västerlandets rasering av europeiska och kristna traditioner. Det kan tyckas märkligt att kommunismens sprängningar av katedraler behandlas som västerländsk satanism, men det är samma bluff som dagens krig, som först startas och sedan beklagas. Påven i Rom eldar på de katolska legoknektarna och den satanistiska polska förvrängningen av historien, och anklagar därefter burjater och tjetjener för grymhet, då de inte - i en något märklig katolsk logik - tillhör den ryska traditionen. Dessa övningar i rasistiska illusioner och svart humor står nu i sin höjdpunkt i Ukraina och den besatthet med Ukraina som drar ner Europa i Satans kaos. Hundratusentals ukrainska lik blir en fest, och Ieshuas ord om att alla människor är goda blir ett hån mot kristendomen, den banala godhetens kristendom, som fyller ukrainsk och europeisk mark med lik, flyktingar, bögar och lögnare. Liksom Wolands illusioner lurar publiken på pengarna, skall nu Rysslands stulna kassa betala för satansfesten, medan publiken lämnar salongen med rumpan bar. Men Wolands agenter sprider ryktet att tiderna aldrig har varit bättre och att kärleken alltid är densamma, en kärlek för alla. Den kärlek som är ensamhet i mörkret.

Moskva står i brand när Satan och hans följe lämnar staden, och "mörkret västerifrån svepte in över den väldiga staden. Broar och palats rasade. Allt försvann, som om det aldrig hade funnits. Himlen lystes upp av en löpeld. Staden darrade i explosioner. Fler explosioner, åskan gick." När Satan rider iväg från staden, slocknar eldarna och Ieshua kan återvända tillsammans med Pontius Pilatus. De kommer troligen att fortsätta sitt samtal, så att rättvisa kan skipas. Boken slutar med Bulgakovs övertygelse att manuskript inte brinner, att romanen står emot tidens tand. Till och med när satanismen kommer på besök. 

 

KLICKA HÄR för en resa i rysk historia och mentalitet!

 

 

Sök