Translate

Välj språk

En resa från Malmö till Moskva

FaceBookTwitterGoogle+

Slöjan gör kvinnan

Det sägs att det var Afanasij Nikitin som under sin vandring över tre hav i mitten av 1400-talet upptäckte den ryska slöjan under sina äventyr i Indien, där han häpnade över

människornas renlighet och gästvänligheten mot ljushyade människor i byarna. De erbjöd honom till och med sina hustrur, så att de skulle få ljushyade barn i familjen. Afanasij förundras över hur det kan anses eftersträvansvärt, och på grund av sin kristna tro tackar han nej till erbjudandet. Men slöjan tog han med sig hem, och från denna tid är det tradition bland ryska kvinnor att bära slöja, och kyrkan hakade på, så att det numera är förbjudet för kvinnan att inträda i kyrkan utan slöja. Men slöjan är i vardagen ingen religiös symbol, utan snarare är det utslagna håret för kyrkan en föraning om synd. Men slöjan ger inga religiösa signaler i det ryska gatulivet, och i butikerna, särskilt de som handlar i livsmedel hör det snarare till hygienreglerna att bära slöja. Så slipper kunderna hår i salladen eller kaffet. Den ryska slöjan döljer inte kvinnans syndiga hårsvall, den inramar och framhäver kvinnans behagliga anletsdrag. Kvinnans ansikte blir en inramad ikon. Betraktaren ska inte avledas från ansiktet av inramningen, till exempel håret, han ska kunna koncentrera sig på ett ansikte, som framträder extra skarpt tack vare slöjan. Ögonkontakten med kvinnan blir intensivare, för den ryska kvinnans blick viker inte undan. 

Den ryska slöjan kan av dem som är förvirrade i sin kvinnliga roll och feminister uppfattas som förtryck. Det vet vi från den korkade diskussionen om slöjan i olika västeuropeiska länder, där Frankrike tar priset genom att förbjuda burka och burkini med motiveringen att den döljer ansikte och kropp och därmed är en säkerhetsrisk. Samma fransmän som slängde alla bomber de hade över Libyen, när Kadaffi ville ha tillbaka sina pengar. Samma fransmän som hyllade Pussy Riot, det ryska fittstimmet, som uppträdde i den ryska, militära varianten av burka - balaklava. Den senare har uppstått ur den ryska kylan, men används också för att dölja identiteten hos de ryska specialtrupperna. Frihet och förtryck växlar i tolkningarna av det beslöjade, så det är lätt att se att vi väljer att se det vi vill se. Den aggressiva, negativa mentaliteten ser förtryck, den fredliga, positiva mentaliteten ser frihet. Den ena ser en människa som döljer något, den andra ser en människa som framhäver något. 

Men visst är slöjan en symbol för förtryck, nämligen från dem företrädesvis kvinnor i Sverige, som tror att den beslöjade kvinnan kommit till Sverige för att bli som sin svenska syster. Ingenting kunde vara dem mera främmande, då den frihet de känner i sin egen kultur är den frihet de förstår. Dessutom fattar de nog inte, precis som ryska kvinnor med erfarenhet av Sverige, vilket förtryck och vilken jämställdhet de svenska kvinnorna pratar om. En mera hunsad och en mindre aktad kvinna än den svenska har de aldrig sett i sina egna länder. De har aldrig heller aldrig sett en kvinna som är mindre kvinnlig, klädd som en manlig taliban i långkalsonger och en duk över baken, med frisyrer som om de tagit miste och gått till herrsalongen. Så om kläder, frisyr och kroppsuppfattning hänger samman med vad vi tror och hur vi förtrycker, finns det fler moment än slöjan att observera. 

Slöjan som symbol uttrycker ett behov av att inte vilja bli betraktad, i den ryska kvinnans fall som en önskan att inte bli föremål för syndiga blickar eller locka med ett vackert hårsvall i kyrkan, men på det sunda förnuftets område har slöjan i alla sina varianter och i alla sina benämningar under modehistorien under tusentals år haft en rad praktiska meningar i hela världen. Det är bara den svenska moderna kvinnan som blivit berövad slöjan och istället fått mannens toppluva eller keps på huvudet. Som om Gud skapade kvinnan ur mannen.

 

 

Sök